Vinden har vänt och ljusare tider är på väg

Dagarna blir allt längre, våren kommer snart att knacka på dörren och vårhormonerna kommer börja dansa runt i kroppen. Fast jag tror att de redan gör det:) Det känns inte som att det är en "bra period" som kommer, om man alltid ska tro att livet går i upp- och nerperioder så kommer man aldrig känna genuin lycka - livets lycka. Då kommer man alltid gå och vänta (även om man inte är medveten om det) på nästa period. Har man en bra period kommer man cyniskt nog oroa sig för när den ska ta slut. Man kan inte se det så - skit händer, det gör det. Men det är en del av livet. Rent praktiskt kan man väl säga att det består av perioder, eftersom det ibland händer många dåliga saker och ibland många bra på en gång. Men på det psykiska planet tror jag inte att man bör koncentrera sig på om man tycker att det är en bra eller dålig period. Det bara är. Det bara händer. Så nu ser jag inte det här som en bra period, mer som att jag faktiskt har lärt mig att det inte finns bra eller dåliga perioder. Det blir vad man gör det till. Jag tänker inte gå och vänta på nästa gång det vänder neråt, för det behöver det inte nödvändigtvis göra. Jag är inte naiv, jag vet att det kan gå fel och att man kan må dåligt och bli ledsen av olika anledningar, men man behöver inte göra det till en svacka. Man behöver inte benämna det som en depression. Man är ledsen helt enkelt, men det blir bättre snart igen, när man gått vidare.

Jag vet ju att bara man är medveten om det här betyder det att man tänker på livet som om det vore uppdelat i perioder, men jag ska släppa det. Jag har börjat leva för dagen och tar nu allt som det kommer. Börjat tänka positivt och går vidare så fort något dåligt händer, för ska jag älta det om och om igen kommer jag aldrig komma ifrån det. Jag har inte bråttom med att genomföra saker, livet är långt och jag har god tid på mig att göra det jag vill göra. Jag ska försöka att inte vara beroende av andra människor för att kunna ta mig dit jag vill, även om man alltid kommer påverkas av andra människors beslut. Man kan åtminstone göra sig så oberoende som möjligt. Men självklart måste man ju anpassa sig till personer i ens närhet ibland också, man kan inte gå och tro att man kan göra precis hur man vill utan att någon blir sårad.

Det känns bra och jag är väldigt sugen på att komma ifrån Jönköping och börja leva livet som det borde levas. Får hela tiden nya idéer och projekt som jag vill genomföra. Visserligen krävs ett varmt klimat för detta, sommar eller utomlands, men som jag skrev i början av inlägget - våren är på väg! Jag är grymt positiv till det mesta nu och ser fram emot framtiden. Det här är ingen bra period, det här är ett bra liv.

Kommentarer

Lämna en kommentar

Namn
Kom ihåg mig

Mailadress (publiceras ej)


Din egen blogg/hemsida


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0