Ser tillbaka...

Kollade igenom några bloggar jag brukade läsa förr och följa som om de vore livsguider. Dåliga bloggar alltså, av människor som mådde dåligt. Många av dem mår fortfarande dåligt, de har fortfarande problem. Några har kommit lite längre, kämpat hårt med sig själva och börjat må bättre. En stor anledning till att jag själv förmodligen mår bättre nu och har släppt de där hemska tankarna jag hade lär bero på att jag inte följt dem på länge. Man blir som hjärntvättad, och jag vet att det inte är deras mening, men omedvetet så snappar man upp beteenden och tankebanor och så står man där med behov av psykologer, långa semestrar, kanske till och med piller om det skulle bli värre.

Jag kan inte börja följa dem igen, inte de som fortfarande kämpar och mår dåligt. Jag vill inte tillbaka dit och jag är glad att jag aldrig sjönk riktigt så djupt, men det var fan illa, nu när jag kan se på det med avstånd. Jag har tvingat mig själv att rycka på axlarna när jag börjat få panik över något. Tvingat mig att alltid tänka positivt! Det löser sig alltid, det var ju mitt måtto förr. Allt löser sig.

Något annat som ändrats ganska radikalt är ju hur jag ser på livet och på de perioder som jag nu raderat ur min hjärna. Förr orkade jag inte må bra, jag var rädd för det. Jag var rädd för att det skulle bli ännu värre "nästa gång det vänder neråt" och att det därför inte fanns någon anledning att vara glad. Man kommer ju ändå må dåligt igen om nån månad.
Nu orkar jag inte må dåligt, jag orkar inte se livet som uppdelat i perioder, jag har insett (som jag skrev i ett tidigare inlägg) att det inte finns några on/off-perioder. Livet är bra, det är på On-knappen hela tiden. Ibland händer det bra och ibland dåliga saker, men man behöver inte göra det till bra och dåliga perioder bara för det.
Det är självklart tänker du kanske, och det är isf bra för dig eftersom du då är en person som är allmänt lycklig och mår bra, men det är inte självklart för alla. Vissa är väldigt destruktiva och har svårt att se lätt på livet, man måste komma till insikt.

Jag vet att jag vart överpositiv förr när jag gått in i en "bra period" men jag har inte tänkt på det så här då. Jag tror att det kommer hålla den här gången, jag ser det stora hela på ett helt annat och friare sätt.

Jag rycker på axlarna och tänker "Det löser sig alltid"

Kommentarer
Skrivet av Madde

Härligt skrivet!

Kul att läsa att det destruktiva börjar få stryk!!



Jag glodde också igenom gamla bloggar som ja läste förr, typ häromdagen och insåg att deras liv står fan still :O



HUR kul kan dom ha??

och det värsta är ju att man har ett val att må bättre!



ibland tänker jag själv destruktivt givetvis,men sedan går det över och jag lever vidare.



"friska" människor mår skit också fast kan hantera det och vet att livet inte alltid är skit eftersom dom lever livet till fullo, (och så vill jag med ha det).



Det är så enkelt samtidigt som det inte är det?



nu ballade jag ur här hahaa!



Men jag mår bättre som sagt =) ibland mår ja kiss men det går över.



Lirar en massa gura nu efter min paus med musiken och det är ett bra tecken =)



Hur gåre för din musik karriär??

Köss!!

2011-01-12 @ 12:01:26
Blogg http://madelli.blogg.se/
Skrivet av Jennie

ta hand om dej!



(svar:) jag hoppas det! men d börjar ju taaa' sig nu, som man brukar säga här i trakten.. ;)

2011-01-17 @ 20:59:11
Blogg http://sheislost.blogg.se/

Lämna en kommentar

Namn
Kom ihåg mig

Mailadress (publiceras ej)


Din egen blogg/hemsida


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0